2021
Exhibition: Het Nieuwe Instituut 2021
Met dit project wordt de overvloed aan informatie, waar jongeren in een kort tijdsbestek mee geconfronteerd worden tastbaar; headlines van nieuwsberichten, afgewisseld met tal van voorbijkomende beelden als reclame en overige content worden vanuit een ander perspectief, letterlijk opnieuw zichtbaar gemaakt. De berichten afkomstig van Instagram worden weergegeven op een grote rol en zo wordt de content als het ware uit het scherm gescrold. Wat zichtbaar wordt is dat de grote hoeveelheid vluchtig en diverse beelden het welhaast onmogelijk maken, daadwerkelijk te focussen op de inhoud van het nieuws. 

Nieuwsberichten worden “als tussendoortje aangeboden, tussen vermakelijke beelden en persoonlijk gerichte advertenties. Zodra het nieuws uit het scherm wordt gescrold word deze weergegeven in enkel een headline, welke de vluchtige relatie van jongeren en het nieuws benadrukt. Berichtgeving kan door de huidige vorm van nieuwsverwerking, een eigen verhaal gaan leiden en uit de context worden gehaald. Dit concept maakt het mogelijk om vanuit een ander perspectief te beschouwen wat er, gemiddeld genomen, letterlijk getoond wordt na 20 minuten scrollen op Instagram.

You may also like

Back to Top