top of page
Godi Babywear
Een toekomst waarin swipen belangrijk is dan je baby
We zitten meer op onze telefoon dan ooit, zelfs op momenten die ertoe doen. Ouders die op hun scherm kijken in plaats van naar hun kind – het lijkt een alledaags tafereel, maar wat betekent dit op de lange termijn?
Onderzoek van universiteiten zoals UCLA en Harvard laat zien dat een gebrek aan ouderlijke betrokkenheid invloed heeft op de ontwikkeling van een kind. Minder positieve interactie kan leiden tot emotionele en gedragsproblemen. Toch lijkt technologie ons steeds verder die kant op te duwen. Wat als dit gedrag de norm wordt?
Deze gedachte bracht me op het idee om een toekomstbeeld te schetsen waarin deze trend tot het extreme is doorgevoerd. Ik wilde laten zien waar we naartoe gaan als technologie en gemakzucht steeds meer de overhand krijgen in de opvoeding.
Dit concept zet aan tot nadenken en laat op een confronterende manier zien wat er gebeurt als swipen belangrijker wordt dan ouderschap.
Uitdaging
Hoe maak je de impact van technologie op gedragsverandering zichtbaar en voelbaar?
Aanpak
Onderzoek vertalen naar een luguber toekomstscenario en het het verhaal tot leven brengen met een product en video.
Resultaat
Een veelbesproken concept dat werd geëxposeerd op Dutch Design Week, genomineerd werd voor de Young Talent Award, en aandacht kreeg in o.a. RTL Nieuws.
Het proces
Om dit toekomstbeeld vorm te geven, heb ik eerst onderzoek vertaald naar een concreet concept. Vervolgens ontwikkelde ik een prototype van het babypakje met een Arduino, waarmee ik de technologie tastbaar maakte. Om het verhaal geloofwaardiger te maken, creëerde ik een fictief merk: Godi Babywear – een merk dat deze technologie als een ‘win-win’ presenteert voor ouder en kind.
Om het concept écht tot leven te brengen, heb ik een video geproduceerd. Dit deed ik van A tot Z: van het schrijven van het script en de productie tot de regie en het aansturen van de edit.
Mijn werk werd opgepikt door Manifestations op de Dutch Design Week in Eindhoven, waar ik twee keer mocht exposeren en werd genomineerd voor de Young Talent Award 2020. Daarnaast kreeg het concept aandacht in diverse publicaties, waaronder RTL Dutch Design Week tips 2020 en het Financieel Dagblad.

Bijdrage van A
tot Z
Concept
Onderzoek vertaald naar een toekomstvisie en een fictief merk (Godi Babywear) om het verhaal geloofwaardig te maken.
Product
Een functioneel prototype van het babypakje ontwikkeld met een Arduino, waarmee de technologie tastbaar werd.
Productie
Het gehele proces georganiseerd – van script en planning tot locaties, casting en logistiek – om de video mogelijk te maken.
Regie
De creatieve en visuele richting bepaald, acteurs en crew aangestuurd en het verhaal op beeld krachtig tot leven gebracht.
Kijkje in de keuken






bottom of page